بررسی فنی مرسدس بنز S500
صنعت اتومبیلسازی در مسیر الکتریکی شدن افتاده است؛ اما هنوز راه زیادی مانده تا بتوان کاری کرد که افراد، خودروهای برقی را به نمونههای بنزینی ترجیح دهند که البته دلیل اصلی این موضوع نه به خود خودروهای برقی، بلکه به نبود زیرساختهای لازم و کافی برمیگردد. در هر کجای دنیا میتوان بهراحتی یک پمپ بنزین پیدا کرد؛ اما ایستگاههای شارژ ۲۲۰ ولتی، ۴۴۰ ولتی تسلا و یا ۸۸۰ ولتی پورشه چیزی نیستند که بهراحتی بتوان به آنها دسترسی پیدا کرد. به همین دلیل است که فعلا نمیتوان تصوری از آیندهی وسایل نقلیهی برقی داشت؛ اما راهی که در حال حاضر پیش روی ما است و اکثر خودروسازان نیز آن را انتخاب کردهاند، این است که پیشرانههای درونسوز فعلی را کممصرفتر کنند و آلایندگی آنها را کاهش دهند. در این بین، دایملر بهعنوان یکی از پیشگامان چنین امری اقدام به رونمایی از پیشرانهی جدیدی با نام M256 کرده است که جدیدترین پیشرانهی شش سیلندر خطی درونسوز این شرکت به شمار میرود و برای اولین بار در مرسدس بنز S500 جدید مورد استفاده قرار گرفته است.
این پیشرانه از جهات مختلف یک تغییر بزرگ برای مرسدس بنز به شمار میرود. اولین مورد این است که مرسدس بنز با تولید M256، یکی از سنتهای سالهای اخیر خود یعنی پیشرانههای V6 را کنار گذاشته و دوباره همانند قدیم به پیشرانههای شش سیلندر خطی روی آورده است. البته این به معنای وجود ایراد در پیشرانههای V شکل نیست، بلکه شاید مهندسان مرسدس بنز به این نتیجه رسیدهاند که شش سیلندر خطی بهتر است. همچنین پیشرانهی M256 به سیستم برقی ۴۸ ولتی مجهز است (خودروهای معمول از سیستم برقی ۱۲ ولتی استفاده میکنند) و این مورد سبب شده تا بتوان از واترپمپ و کمپرسور قدرتمند کولر برقی در این خودرو استفاده کرد. آلترناتور (دینام) این پیشرانه نیز با موتور استارتر بهصورت یکپارچه ساخته شدهاند که مجموعهی آنها با نام استارتر ژنراتور یکپارچه (ISG) شناخته میشود. طراحی این سیستم به این شکل است که یک موتور الکتریکی روی میللنگ پیشرانه سوار است که موقعیت دقیق آن در بین پیشرانه و جعبهدنده است. در این پیشرانه در کنار توربوشارژرهای معمول از سوپرشارژر برقی نیز استفاده شده است. از آنجایی که موتورهای برقی این قابلیت را دارند تا صد درصد توان خود را از لحظهی آغاز حرکت تولید کنند، استارتر ژنراتور یا (ISG) میتواند نیروی خود را به پیشرانه انتقال دهد و یک استارت بدون تأخیر و سریع برای بنز S500 به ارمغان بیاورد. میزان گشتاور در این خودرو آنقدر بالا است که حتی در صورت روشن بودن سیستم کنترل کشش (TCS) نیز میتوانید صدای تایرهای عقبی را دربیاورید.
سوپرشاٰرژر برقی نیز اقدام به پمپ کردن هوای فشرده به درون محفظهی احتراق میکند. نحوهی عملکرد کلی پیشرانه نیز آنقدر دقیق و عالی است که متوجه تغییر آن از حالت برقی به بنزینی نخواهید شد. البته خودرو هیچگاه بهطور کامل از وضعیت برقی خارج نمیشود چون (ISG) در هر صورت درگیر است و پس از آغاز حرکت بهعنوان ژنراتور عمل میکند. زمانی که پیشرانه به دور موتور مناسبی برسد، گازهای خروجی از اگزوز سبب گردش توربوشارژرها میشوند و یک سوپاپ مخصوص، سوپرشارژر را از مدار خارج میکند. البته در دورهای میانی و زمانی که به گشتاور بالا نیاز باشد سوپرشارژر برقی وارد مدار میشود و به کمک توربوها میآید. میزان نیروی تولیدی این پیشرانه نیز با توجه به اینکه با یک پیشرانهی غیر AMG سر و کار داریم بسیار عالی است؛ بهطوری که میتواند ۴۳۵ اسب بخار قدرت و ۵۲۰ نیوتون متر گشتاور تولید کند.
باید اشاره کرد که گشتاور تولیدی این پیشرانه در مقایسه با پیشرانهی هشت سیلندر قبلی که روی مدل S500 قرار داشت کمتر است؛ اما این نکته را نیز نباید از قلم انداخت که سیستم برقی ۴۸ ولتی گشتاور بسیار بالایی دارد و کمبود گشتاور پیشرانهی درونسوز را جبران میکند، هرچند هیچ راه دقیقی برای اینکه بتوان میزان مجموع گشتاور سیستمهای ترکیبی برقی-بنزینی (هیبریدی) را اندازهگیری کرد وجود ندارد. موتورهای الکتریکی از همان لحظهی شروع کارکرد و در دور موتور صفر نیز حداکثر گشتاور خود را در اختیار دارند، این در حالی است که در یک پیشرانهی احتراق داخلی برای دسترسی به حداکثر گشتاور باید دور موتور را تا میزان مشخصی بالا برد. مرسدس بنز اعلام کرده است که مدل جدید S500 میتواند در عرض ۴.۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و این یعنی شتاب صفر تا صد کیلومتر این خودرو دقیقا معادل مدل ۸ سیلندر قبلی، یعنی S550؛ باقی مانده و تغییری نکرده است.
مرسدس بنز مدل جدیدی نیز به نام S450 به خودروهای S کلاس اضافه کرده که از پیشرانهای مشابه اما ضعیفتر بهرهمند است. پیشرانهی M256 در مدل S450، قدرت ۳۶۷ اسب بخار و گشتاور ۵۰۰ نیوتون متر دارد. خبر خوب در مورد S450 این است که با توجه به اینکه پیشرانههای شش سیلندر خطی صدای بهتری در مقایسه با پیشرانههای ۶ سیلندر V شکل دارند؛ دپارتمان صدای AMG نیز برنامهای برای تولید یک سیستم اگزوز اسپرت حرفهای برای این خودرو در دست دارد.
عملکرد مرسدس بنز S500 در یک کلام، عالی است؛ بهطوری که وقتی حالت رانندگی خودرو را در وضعیت اقتصادی (ECO) قرار دهید، پیشرانهی خودرو در هنگام حرکت بهطور مکرر روشن و خاموش میشود. اما به دلیل عملکرد بسیار نرم این پیشرانه که به لطف حذف تسمههای گوناگون به دست آمده است، تنها راهی که میتوانید با آن خاموش و روشن شدن پیشرانه را تشخیص دهید نگاه کردن به عقربهی دورسنج موتور است. همچنین از آنجایی که S کلاس لوکسترین محصول مرسدس بنز است و عایقبندی صوتی کابین آن به بهترین نحو ممکن انجام شده، هنگام روشن و خاموش شدن پیشرانه، هیچ صدایی به گوش نمیرسد. عدد رسمی برای مصرف سوخت این خودرو اعلام نشده؛ اما مرسدس بنز عنوان کرده است که مصرف سوخت پیشرانهی شش سیلندر خطی جدید در مقایسه با پیشرانهی هشت سیلندر ۴.۷ لیتری قبلی، حداقل ۲۲ درصد بهبود پیدا کرده است.
زمانی که پیشرانه خاموش است، قسمت (ISG) یا همان استارتر ژنراتور همچنان ارتباط خود را با جعبهدنده حفظ میکند و با استفاده از نیروی حرکت خودرو، اقدام به تولید انرژی الکتریکی و شارژ باتریهای لیتیوم-یونی میکند. در هنگام روشن شدن پیشرانه نیز همین استارتر ژنراتور بدون کوچکترین لرزش یا صدایی اقدام به روشن کردن پیشرانهی احتراقی میکند. میزان نرمی کارکرد و بیصدایی این پیشرانه، از هر نظر باورنکردنی و بینظیر است.
یک خبر بد برای خریداران آمریکایی این است که مرسدس بنز این مدل را در بازار ایالات متحده عرضه نخواهد کرد و در این بازار همچنان پیشرانهی ۴.۷ لیتری قدیمی به فروش خواهد رسید. اولا کالینوس، یکی از اعضای هیئت مدیرهی دایملر، دلیل چنین تصمیمی را علاقهی مشتریان آمریکایی به پیشرانههای V8 عنوان کرده است. مدل ۸ سیلندر از این پس در بازار آمریکا با نام S560 عرضه خواهد شد؛ البته با توجه به اینکه مرسدس بنز به دنبال سودآوری بیشتر در این بازار است، تصمیم گرفته تا مدل S450 را در این کشور عرضه کند؛ اما این مدل در بازار ایالات متحده از پیشرانهی V6 قدیمی استفاده خواهد کرد که بسیاری از کارشناسان، این مورد را یک تصمیم نادرست از سوی مرسدس بنز میدانند. پیشرانهی M256 را باید یکی از برترین پیشرانههای شش سیلندر جهان عنوان کرد که بهخوبی شعار مرسدس بنز یعنی «بهترین یا هیچ» را در عمل اثبات کرده است و به همین دلیل از این خودروساز انتظار میرود تا این پیشرانه را در بزرگترین و مهمترین بازار خود یعنی آمریکا هم عرضه کند.
البته بازار ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ مدل جدید S500 را تجربه خواهد کرد که انتظار میرود برای نسل بعدی، پیشرانههای جدید و حتی نسخههای مختلفی از همین پیشرانهی M256 ساخته شوند. به گفتهی مرسدس بنز، این خودروساز قصد دارد از این پیشرانهی جدید در تمامی مدلهای خود استفاده کند تا بهزودی شاهد جایگزین شدن مدلهای V6 این برند با پیشرانهی جدید شش سیلندر خطی باشیم. اولین محصولی که در بازار آمریکا با این پیشرانه عرضه خواهد شد مدل CLS است که از اواخر پاییز سال جاری با کد CLS53 به فروش خواهد رسید. این کدگذاری پیچیده نیز تصمیم جدیدی است که دایملر اتخاذ کرده و از این پس سدانهای سایز E کلاس که با کد ۴۳ عرضه میشدند، با کد ۵۳ به فروش خواهند رسید و به دنبال همین تصمیم، مدل E43 نیز با نام E53 عرضه خواهد شد؛ اما مدل C43 با همان نام قبلی خود به فروش خواهد رسید.
مرسدس بنز با عرضهی این خودرو، سیستم برق ۴۸ ولتی را رسما وارد خط تولید خود خواهد کرد و به دنبال آن سایر محصولات این شرکت نیز با سیستم برقی ۴۸ ولتی عرضه خواهند شد، همچنین در آیندهای نزدیک این خودروساز مدل هیبریدی ۸ سیلندر جدیدی نیز معرفی خواهد کرد. تغییر بزرگ دیگر را باید بازگشت به پیشرانههای شش سیلندر خطی دانست. یک پیشرانهی وی شکل ۱۲ سیلندر به حجم ۶ لیتر نیز تا چند ماه دیگر معرفی میشود که از پیوند دو پیشرانهی M256 به یکدیگر به دست میآید. در صورتی که هر پیشرانهی M256 قدرتی معدل ۴۳۵ اسب بخار داشته باشد، این پیشرانهی ۱۲ سیلندر جدید قدرتی بیش از ۸۰۰ اسب بخار خواهد داشت. اینکه چنین قدرتی را در یک پیشرانهی غیر AMG مشاهده کنیم بسیار جالب است. اگر هم AMG دستی روی این پیشرانه بکشد، شاید بتوان قدرتی بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار برای آن متصور بود.
- هشتگ در اینستاگرام:
- بررسی فنی مرسدس بنز S500