- بیوگرافی کوتاهی از خودتان بگویید و اینکه چه شد که به دنیای هنر و کاریکاتور کشیده شدید؟
آرش فروغی متولد سال ۱۳۶۷ در شهرستان خرمآباد استــــان لرستـــــــــان هستم. کاریکاتوریست، طراح، نقاش، تصویرگر و گرافیست. خیلی اتفاقی و با دیدن چند کاریکاتور ( آثار یان اوپ دوبیک) در مجله کیهان کاریکاتور به این هنر علاقهمند شدم.
با توجه به سابقه فعالیت من و علاقه زیادم به طراحی و نقاشی از پرتره که به دوران کودکی بر میگردد توانایی بالایی در طراحی و اجرای چهره با تکنیک کلاسیک دارم.
البته کاریکاتور چهره نیازمند درک عمیق و مطالعه بالا برای بیان درونیات شخصیت است و این موارد جذابیت این هنر را برایم بیشتر کرده است.
- در خصوص وضعیت کنونی کارتون و کاریکاتور در ایران نظرتان چیست؟
سطح کیفی آثار هنرمندان بالاست و فعالیتهای بسیار خوبی دارند، اما در سطوح مدیریت واقعا توجهی به این هنر نشده و حتی یک خانه کاریکاتور و یا انجمن ملی نداریم.
آن هم برای هنری که هنرمندان آن بیشترین افتخارات جهانی را برای ایران کسب کردهاند .
- تعداد آثاری که خلق کردید و جوایزی که برنده شدید؟
بیش از ۳۰۰ کاریکاتور کشیدهام اما آثاری که مورد تایید خودم هستند به عدد ۸۰ میرسند.
برنده بیش از ۴۰ عنوان برتر از جشنوارههای بینالمللی و بیش از ۲۰ عنوان برتر جشنوارههای ملی و منطقهای شدهام که از آن جمله؛
مدیر تنها نمایشگاه ستارگان کاریکاتور جهان ۲۰۱۸، جایزه اول دوسالانه کاریکاتور پاراگواجا برزیل ۲۰۱۴، جایزه اول جشنواره گالارات ایتالیا ۲۰۱۱، جایزه اول جشنواره فری کارتون وب چین ۲۰۱۶ و رتبه سوم همین جشنواره در سال ۲۰۱۵، جایزه ویژه و تنها برنده در طول ۴۷ دوره برگزاری دوسالانه تولنتینو ایتالیا ۲۰۱۸، جایزه ویژه medplan برزیل ۲۰۱۸، برنده عنوان بهترین اثر جشنواره Beijing چین ۲۰۱۸، برنده جایزه ویژه سیساک کرواسی۲۰۱۵، برنده جایزه ویژه جشنواره Humo Deva رومانی ۲۰۱۷، جایزه اول سیریا کارتون سوریه ۲۰۱۵ و ۲۰۱۸ و ...
- نظرتان درباره کمیت و کیفیت جشنوارههای داخلی چیست؟
متاسفانه در سالهای اخیر جشنوارههای داخلی سیر صعودی نداشتند بلکه برعکس، سیر نزولی داشتند. تا جایی که هنرمندان درجه یک دنیا تمایلی برای حضور در رویدادهای ملی ما ندارند. حقیقت این است که، هنر کاریکاتور ایران در سطح جهان از نظر تعداد هنرمندان حرفهای و کیفیت آثار اول است اما در بحث جشنوارهها حرفی برای گفتن نداریم. دلیل آن برگزاری جشنوارهها با موضوعات تکراری و رعایت نکردن مواردی مثل حق کپیرایت آثار هنرمندان خارجی بوده که باعث پایین آمدن اعتبار جشنوارههای کاریکاتور ایران شده است. برای اصلاح وضعیت موجود باید در مدیریت و ایدهپردازی جشنوارهها از نیروهای جوان و هنرمندان درجه یک و نخبه کشور استفاده کرد تا دوباره شاهد اوج گرفتن این رویدادها باشیم .
- زندگی بدون کاریکاتور را برایمان تعریف کن؟
برای من که معنی ندارد اما اگر بخواهم علایق خودم غیر از هنر کاریکاتور در زندگی روزانه را نام ببرم اول ورزش و بعد تماشای فیلم و مطالعه هست .
- جدیدترین جشنوارهای که در آن برنده شدید ؟
آخرین عنوانی که کسب کردم دو ماه پیش و جایزه ویژه جشنواره جهانی medplan برزیل ۲۰۱۸ بود و البته مدیریت و برگزاری تنها نمایشگاه گروهی بزرگان کاریکاتور چهره جهان.
- بهترین اثرت از دیدگاه خودت ؟
همه آثارم برای من ارزشمند هستند اما اثر چارلز داروین که امسال با آن ۳ جایزه بینالمللی کسب کردم و البته اثر معروفم BB KING نوازنده مشهور که با آن اثر بیش از ۱۰ عنوان جهانی و ملی کسب کردم .
عشق و علاقه به کار و دوری از حواشی، هرچند همیشه افرادی هستند که با حسادت و تنگنظری سعی در به حاشیه بردن ما داشتند و دارند اما خدا را شکر میکنم که همیشه عاشق هنرم بودم و خواهم بود.
تنها چیزی که برایم مهم و ارزشمند است پیشرفت در هنر و بالا بردن سطح کیفیت آثارم است.
با فعالیتهایی که در ۱۰ سال گذشته داشتم سعی کردم نام استان را در کشور و جهان مطرح کنم اما متاسفانه فعالیت دیگر هنرمندان استان بسیار کم شده که دلایل مختلفی دارد. بنده در چندسال گذشته عنوان بهترین کاریکاتوریست چهره ایران را در نظرسنجیهای معتبر کاریکاتوریستهای ایران کسب کردم و با رزومهای که دارم توانستم به تنهایی استان را در جمع ۶ استان برتر کشور از نظر فعالیت در زمینه کاریکاتور جای دهم، با توجه به اینکه هرکدام از استانهای برتر حداقل ۱۰ کاریکاتوریست فعال و حرفهای دارند. اما متاسفانه هنرمندان استان با نبودن خانه کاریکاتور انگیزهشان برای فعالیت هنری را از دست دادند و البته که موفقیت در این هنر نیاز به عشق و حمایت مالی دارد.
مشکلات مالی بدون شک. وقتی هنرمند دغدغه نان دارد نباید انتظار خلاقیت و خلق اثر هنری فاخر داشت.
- هنر چه نقشی در معرفی فرهنگ ایران به جهان دارد ؟
بدون شک هنر بهترین گزینه معرفی فرهنگ ایران خواهد بود و چه هنری بهتر از کاریکاتور که یک زبان جهانی است. ما امسال توانستیم برای اولین بار در تاریخ، نمایشگاهی با حضور بزرگان هنر کاریکاتور جهان در استان لرستان و شهر خرمآباد برگزار کنیم، این اتفاق در حدی بزرگ بود که مفاخر هنر کاریکاتور جهان با انتشار پستهایی در صفحات شخصی خود اعلام افتخار کردند که در این رویداد حضور دارند و البته که پتانسیل هنر کشور به هنرمندان جهان معرفی شد، اما افسوس که در داخل کشور رسانهها با کوتاهی تمام این رویداد جهانی را پوشش ندادند که نقطه ضعفی بزرگ بود برای رسانههای ملی!
- خلق هر اثر کاریکاتور چه مدت زمان طول میکشد؟
طراحی و اجرای آثار سفارشی بین ۴ تا ۱۰ ساعت و آثار فاخر و جشنوارهای بین ۳ تا ۱۰ روز
- کاریکاتوریست مورد علاقه شما ؟
سباستین کروگر، یان اوپ دوبیک
- چه آیندهای را برای خودت متصور هستی ؟
به چهره ماندگاری در هنر جهان تبدیل شدن یکی از اهداف من است و البته استفاده از تمام پتانسیل هنری خودم برای بالا بردن سطح کیفی آثارم لازم است.
- اگر قرار باشه آرش فروغی را برای ما تعریف کنی چه میگویی؟
یک عاشق کاریکاتور
- یک کتاب - در هر زمینهای - به ما معرفی کن؟
تمامی رمانهای نویسنده بزرگ انگلیسی جی.آر.آر.تالکین.
کاریکاتور اورسن وِلز اثر سباستین کروگر
- یک سوال متفاوت: کارهای بسیار شما در حوزه هجو جاهلیت مدرن و سران آمریکا به سفارش کدام سازمانها صورت میگیرد؟
بنده اهل دریافت سفارش نیستم، کارهایی که در این زمینه انجام دادهام برداشت من از روابط بینالملل است. نمیتوانم نسبت به آنچه در جهان میگذرد بیتفاوت باشم.
- هرچه میخواهد دل تنگت بگو...
در استان ما (لرستان(و در کشور هنر کاریکاتور با اختلاف بسیار پیشتاز کسب عناوین بینالمللی و ملی است که حتی از تمام رشتههای ورزشی پیشی گرفته است. خود بنده به تنهایی بیش از ۴۰ بار پرچم کشورم را در جشنوارههای جهانی بالا بردم، اما افسوس که هیچ توجه ویژهای به این هنر نشده و تنها بهصورت ابزاری از آن استفاده میشود. حتی یک مکان بهنام خانه کاریکاتور برای پرافتخارترین هنر استان و کشور نداریم. در سطح ملی نیز شاهد این مشکل هستیم و هیچ ارگان و واحدی که رسمیت داشته و خانه کاریکاتور ایران باشد نداریم !
در استان لرستان با مدیریت بنده خانه کاریکاتور فعال بود که در سال ۱۳۷۵ درب آن بسته شد و تا امروز هیچ اقدامی برای شروع فعالیتهای این مرکز صورت نگرفته. امیدوارم مدیران مربوطه به این هنر فاخر توجه بیشتر و ویژهای داشته باشند .با کمال تاسف در کشور ما تمرکز مالی و اعتباری هنر تنها محدود به سینما و موسیقی شده و سایر هنرهای فاخر که اعتبار ایران در سطح جهان هستند مورد بی مهری قرار گرفتهاند .