دکترایرج حریرچی در خصوص نحوه نظارت بر تبلیغات پزشکی در رسانهها و فضای مجازی با اشاره به اینکه قریب به اتفاق تبلیغات پزشکی و دارویی کذب و یا غیر قانونی هستند، گفت: تبلیغ داروها و ذکر خواص درمانی در تبلیغات هر نوع مواد و محصول در رسانههای عمومی که مخاطب آنهـا عمـوم مـردم هستند، طبق قانون ممنوع است.
او در ادامه افزود: بیش از ۹۹ درصد تبلیغات در حوزه پزشکی و دارویی فاقد مجوز هستند؛ در حالی که طبق آیین نامه بند ب ماده سه سازمان نظام پزشکی همه این تبلیغات باید شماره اخذ مجوز داشته باشند.
معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: منظور از تبلیغات پزشکی و دارویی هرگونه پیام یا اطـلاع رسـانی اسـت کـه منجر به ترغیب دریافت یا مصرف خدمات و محصولات میشود؛ چرا که مشتری کافی ندارد و یا تبلیغات برخی پزشکان که اکثرا هم پزشکان مطرح و برجستهای نیستند به اشکال مکتوب، شنیداری، گزارش و ... صرفا برای جلب مشتری صورت میگیرد.
حریرچی با تاکید بر اینکه تمامی تبلیغات فضای مجازی و شبکههای ماهوارهای کذب هستند، گفت: تخلفات مذکور در رسانههای رسمی هم به میزان قابل توجهی وجود دارند، ولی در فضای غیررسمی خصوصا شبکههای ماهوارهای و فضای مجازی شدت بسیار زیادی دارند.
او خاطرنشان کرد: تمام داروهایی که از طریق شبکههای ماهوارهای تبلیغ میشوند تقلبی است و از شبکههای غیررسمی و قاچاق وارد شده که اصلا معلوم نیست در چه شرایطی نگهداری شدهاند و مصرف آنها ممنوع است.
بنابر اعلام وبدا، به گفته حریرچی، اکثریت جامعه پزشکی به طور سالم خدمات خود را ارائه میدهند و در شرایط فعلی که کمبود متخصص داریم، وجود صف انتظار برای ویزیت متخصصین، انجام تبلیغات گران قیمت توسط تعداد اندکی از پزشکان میتواند نشانه کمبود مشتری آنها و احتمالا کیفیت عملکرد ایشان باشد.
معاون کل وزارت بهداشت در پایان گفت: سازمان نظام پزشکی که مسئولیت قانونی نظارت بر تبلیغات پزشکی را بر عهده دارد، اخیرا اقدامات خوبی در این زمینه انجام دادهاند. حلقه اول برخورد سازمان نظام پزشکی در مورد تبلیغات غیر اخلاقی است.