یکی از مهم ترین موضوعات در مورد خودروها ظاهر آنهاست. تمامی خودروسازان جهان سعی می کنند تا خودروهایی با ظاهری شکیل و جذاب تولید نمایند تا مشتریان بیشتری را جذب نمایند.
یکی از مهم ترین موضوعات در مورد خودروها ظاهر آنهاست. تمامی خودروسازان جهان سعی می کنند تا خودروهایی با ظاهری شکیل و جذاب تولید نمایند تا مشتریان بیشتری را جذب نمایند.
دوشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۳
۰ نظر ۵۲۵۷ بازدید
آشنایی با مفهوم فیس لیفت در صنعت خودروسازی
یکی از مهم ترین موضوعات در مورد خودروها ظاهر آنهاست. تمامی خودروسازان جهان سعی می کنند تا خودروهایی با ظاهری شکیل و جذاب تولید نمایند تا مشتریان بیشتری را جذب نمایند. اما گاهاً پیش می آید که خودروهای یک کمپانی پس از ارائه به بازار با استقبال خوبی مواجه نمی شود که یکی از دلایل اصلی این موضوع همان ظاهر خودرو می باشد. بنابراین ممکن است شرکت سازنده تصمیم بگیرد که ظاهر خودروی تولیدی خود را تغییر داده و آن را زیباتر کند یا تنوع بیشتری برای نمای بیرونی آن در نظر بگیرد، در چنین شرایطی است که موضوع فیس لیفت خودرو پیش می آید. در ادامه قصد داریم تا این اصطلاح در صنعت خودرو سازی را مورد بررسی قرار دهیم، با درست کار همراه باشید.
فیس لیفت (Facelift) در لغت به معنای تغییر در ظاهر با هدف ایجاد جذابیت بیشتر می باشد. در صنعت خودروسازی نیز منظور همان ارتقای ظاهر خودرو است که روی بدنه و بعضاً ادوات داخل خودرو انجام می گیرد. در سالیان اخیر فیس لیفت خودروها بسیار رواج پیدا کرده است چراکه کمپانی های سازنده، با ایجاد تغییرات و تزئینات جدید در خودروهای قبلی، می توانند خودروی به ظاهر جدیدی را به بازار ارائه کنند. فیس لیفت در خودروها اکثراً در قسمت های جلویی مانند چراغها، جلو پنجره، سپر اتفاق می افتد با این حال تغییرات در بدنه و کناره های خودرو نیز رایج بوده و می تواند زیبایی را برای یک خودرو به ارمغان بیاورد.
فیس لیفت خودرو چه زمانی انجام می شود؟
در صنعت خودروسازی مدرن، کمپانی ها بعد از گذشت مدتی از عرضه اولیه خودروهایشان اقدام به بازنگری آنها کرده و مدل جدیدی از آن خودرو را با ظاهری زیباتر عرضه می کنند. معمولا اولین به روزرسانی های ظاهری یک خودرو 2 سال پس از عرضه آنها به بازار انجام می شود. این به روزرسانی ها معمولا جزئی بوده و مربوط به چراغ های خودرو، سپر و چرخ ها می شود. به طور معمول مدل های مختلف یک خودورو به مدت حدودا 10 سال با انجام چندین فیس لیفت وارد بازار می شود و پس از آن تولید خودروی مذکور متوقف شده و خودرویی جدید با پلت فرم متفاوت وارد بازار خواهد شد. فیس لیفت خودرو اگرچه هزینه نسبتاً زیادی برای تولید کنندگان در پی دارد اما می تواند علاقه استفاده کنندگان به مدل های تولید شده قدیمی را حفظ کرده و حتی باعث افزایش فروش آن ها شود.
در ادامه این مقاله قصد داریم تا تعدادی از خودروهایی که فیس لیفت موفق و جذابی را تجربه کرده اند معرفی کنیم:
خودروهایی با بهترین فیس لیفت
Jaguar XF
اولین خودرو Jaguar XF است که قبل از فیس لیفت نیز ظاهر چندان بدی نداشت اما تغییراتی که بعد از فیس لیفت این خودرو اتفاق افتاد باعث شد از لحاظ ظاهری تا حد زیادی بهبود پیدا کند. اصلی ترین تغییر این خودرو بعد از فیل لیفت را می توان به چراغ های جلوی آن نسبت داد که طراحی باریک تر و مدرن تری نسبت به مدل قبلی دارد. این طراحی تا حد زیادی به کانسپت C-XF نزدیک می باشد.
Peugeot 306
پژو 306 نیز مانند جگوار XF قبل از فیس لیفت خودروی جذاب و زیبایی به شمار می رفت اما چراغ های جلو و همچنین شیشه های پنجره آن تقریبا قدیمی بود. مدل فیس لیفت این خودرو بیشتر از پژو 406 الهام گرفته و سپر و چراغ و شیشه های جلویی آن تغییر پیدا کرده است. به روزرسانی سوم این خودرو جزئی تر بود و در نهایت منجر به تولید مدل های اسپورت تر نظیر Turbo XSI شد.
Mazda MX-5 2.5
سومین خودرویی که به معرفی آن خواهیم پرداخت مزدا MX-5 2.5 است. در مدل فیس لیفت شده این خودرو شاهد سپر جلو و چراغ های جدید و همچنین تغییراتی در چرخ ها هستیم. ضمن اینکه تغییرات جزئی در داخل کابین ماشین به وجود آمده است.
BMW E46 3-series
یکی از بهترین نمونه های فیس لیفت کمپانی BMW مربوط به سری 3 E46 می باشد. در این فیس لیفت چراغ های براق تر و بزرگ تر و همچنین شیشه های پنجره باشکوه تری به خودرو اضافه شدند. مدل قبلی این خودرو کاملا از مد افتاده و قدیمی به نظر می رسید اما مدل فیس لیفت شده آن بسیار جذاب و زیبا می باشد.
2017 Nissan GT-R
آخرین خودروی فیس لیفت شده ای که به آن خواهیم پرداخت نیسان GT-R است که در نمایشگاه خودروی نیویورک رونمایی شد و چهره نهایی آن چندان قابل توجه نبود. اما تغییرات فیس لیفت این خودرو بسیار ظریف و موثر بود. در دو سوی سپر خودرو ورودی های هوا در نظر گرفته شده و همچنین جلو پنجره جدید نیز به زیبایی آن افزوده است.